Porovnat (0)
Servisní rady

Jak vyměnit plášť


Pláště jsou nejvíce spotřebním materiálem na jízdním kole. Proto je dobré umět si je vyměnit svépomoci. Ukážeme vám, jak na to.

Co budete potřebovat

- nový plášť

- pumpu

- 2x montpáku

Krok 1: Vyndání kola z rámu/vidlice

Nejdříve musíte vydělat kolo z rámu či vidlice. Pokud máte ráfkové brzdy, je potřeba je nejdříve povolit, abyste dostali kolo ven. Silniční brzdy mají na čelisti speciální páčku, kterou musíte pootočit. V-brzdy stačí stisknout k sobě a vydělat zahnuté vodítko z drážky čelisti. Pokud to nejde, budete muset povolit lanko buď otočným kolečkem v páce, nebo povolením přímo na čelisti.

Krok 2: Sejmutí starého pláště

Demontované kolo zcela vypusťte a lehkým páčením rukama „odlepte“ plášť od ráfku. Vezměte jednu montpáku a zastrčte ji zaobleným koncem mezi plášť a ráfek a vypačte směrem ke špicím. Montpáka má na druhé straně zobáček, kterým ji upevněte o špici.

Vezměte druhou montpáku a zastrčte ji vedle té první a proveďte stejný úkon – pouze bez upevnění ke špici. Takto postupujte po částech dál, až bude jedna strana pláště zcela převlečená přes ráfek. Často to jde udělat najedenkrát s tím, že pákou objedete ráfek dokola a převlečete celý plášť naráz.

Poté je potřeba vydělat z pláště duši. Nejdříve vysuňte z ráfku ventilek a pak jen duši vytáhněte ven.

Nakonec už jen rukama převlečte i druhou stranu pláště ven z ráfku. Pokud to jde těžko, můžete si pomoct montpákami.

Krok 3: Nasazení nového pláště

Vezměte nový plášť a zkontrolujte, jestli má daný směr rotace. Mívá na boku napsáno „rotation“ se šipkou. Ujistěte se, že jej nasazujete správným směrem. Pokud nápis „rotation“ nemá, je jedno, jak jej nasadíte.

Převlečte jednu stranu pláště do ráfku. Poté si malinko předfoukněte duši, aby dostala kulatý tvar a nasaďte ji do pláště – opět začněte tím, že prostrčíte ventilek dírou v ráfku.

Poté začněte nasazovat do ráfku druhou stranu pláště. Někdy to jde pouze rukama, ale často musíte použít montpáky. Opět vložte montpáku do ráfku a zapačte plášť směrem dovnitř. Zejména ve finální fázi budete potřebovat páky dvě, kdy jedna bude zajišťovat jednu stranu před vyklouznutím a druhou budete zastrkovat zbylou část pláště.

Krok 4: Srovnání pláště

Nasazený plášť srovnejte v ráfku rukama lehkým páčením z jedné stranu na druhou po celém obvodu. Poté kolo nafoukněte a zkuste s ním zatočit. Plášť by měl běžet rovnoměrně a neměl by „házet“ do stran. Zejména široké horské pláště budou ale často vždy malinko „házet“. Pokud ale plášť v určitém místě odskakuje hodně, upusťte duši a v daném místě plášť srovnejte rukama zapáčením na druhou stranu. Poté nafoukejte a znova zkontrolujte. Toto budete možná muset opakovat vícekrát.

Jakmile plášť běží rovně, můžete kolo nasadit zpět do rámu či vidlice a utáhnout. Nezapomeňte si také dotáhnout brzdu.

Číhalovy tipy:

1) Pokud Vám při povolování brzdy nejde vytáhnout vodítko u V-brzd, nemusíte povolovat celé lanko. Lze to obejít tak, že před vytažením jednoduše zcela vypustíte duši.

2) Při používání montpák dávejte pozor, abyste neprotrhli duši.

3) Používejte plastové montpáky. Kovovými mnohem snadněji protrhnete duši. V našem servisu používáme osvědčené montpáky Park Tool TL-1.

4) Pokud se Vám stále nedaří plášť v ráfku srovnat a při nafouknutí a zatočení stále hodně „háže“, sundejte ho a na jeho boky naneste trošku tekutého mýdla. Bude tak klouzat po ráfku a lépe se usadí.