Porovnat (0)
Provozní tipy

Silniční elektrokolo: pokrok, nebo zvrácenost?


Prestižní italská firma Pinarello představila svoje první silniční elektrokolo s názvem Nytro. A na internetu to vzbudilo pořádný rozruch. Silniční elektrokola už se sice na trhu objevila dříve, ale stále nejsou masovou záležitostí. Víc a víc firem se ale vydává i tímto směrem a chce motorizovat úplně všechno včetně dětských kol. A já bych se k tomuto trendu rád vyjádřil. Tady je tedy můj osobní názor na silniční elektrokola.

Foto: Pinarello


Ohlasy na prémiové silniční e-bike od Pinarella byly spíše negativní. Nebylo to ale k mému překvapení kvůli samotnému konceptu silničního kola s přídavným motorem, ale kvůli reklamní kampani, která uvedení kola doprovázela. Ta ukazovala elektrokolo jako pomůcku, díky které může žena aktivně trávit čas se svým mužem, závodníkem, aniž by jej na vyjížďce omezovala. A muže, který je rád, že bude moct sdílet svoje nadšení i se svou ženou. Docela hezká myšlenka, která by ve Vás mohla vyvolat až romantické pocity, když se nad tím poselstvím zamyslíte. Strážcům politické korektnosti a genderové rovnosti se to ale bohužel nelíbilo. Ani trošku. A tak zaúřadovali jako vždy tvrdě a nekompromisně. A Pinarello muselo reklamu v podstatě okamžitě stáhnout a veřejně se omluvit za sexistické pohoršení, které reklama způsobila.

No a tak se uvedení Nytra moc nepovedlo. I když pozornosti teď má opravdu požehnaně. Mrzí mě ale, že se veškerá diskuse kolem kola soustředí pouze na tu reklamu. A koncept samotný jako by nikoho nezajímal. Koncept, který je podle mě tak trochu zvrácený.

Proč? Protože motor podle mého jednoduše na silniční kolo nepatří. A už vůbec ne na kolo takové značky, jakou je Pinarello. Silniční kolo je v cyklistice synonymem pro lehkost, jednoduchost, výkonnost, aktivitu, trénink, fyzickou zdatnost, námahu, bolest. Silniční kolo je esencí cyklistiky.

A když do něj dáte motorek, tak zničíte celou tuhle filozofii.

Rád bych řekl, že absolutně nejsem odpůrcem elektrokol. Naopak si myslím, že to je v moha ohledech skvělý vynález, který může být pro řadu lidí opravdu užitečným pomocníkem. Elektrické městské nebo trekingové kolo je perfektním dopravním prostředkem pro každodenní použití. Nevypouští žádné výfukové plyny, takže ani nesabotují ekologický přínos jízdy na kole. Chápu motory i na horských kolech jako na nejuniverzálnějším typu kol, kam taky bezpochyby patří. Ale na silniční kolo podle mě prostě nepatří.

Silniční kolo si člověk koupí proto, že chce sportovat. Proto, že si chce užívat rychlosti. Proto, že chce makat. Proto, že chce zlepšovat svou fyzičku. Silniční kolo si nekupuje člověk, který se chce vozit zadarmo. Který se chce pouze kochat, ale nemuset si to zasloužit. Silniční kolo není synonymem pohodlí, spíše naopak. A tak nevidím důvod, proč by si někdo, kdo by chtěl jezdit na víkendové výlety s elektromotorem, měl koupit raději silniční kolo než krosové, trekingové nebo horské. To jsou kola na výlety 20km rychlostí. Ne siliční kolo.

A že je silniční elektrokolo určené ženám a nemohoucím? Tomu taky nerozumím. Co se týče nemohoucích, tak jsem už vše popsal výše. Pokud má někdo zdravotní problémy, proč by si proboha kupoval krajně nepohodlné silniční kolo? Nedokážu si představit ani ženu, která sportu příliš neholduje, že by chtěla dobrovolně jezdit na tvrdém silničním kole, když by se mohla vozit na komfortním turistickém elektrokole.

Že jsem zapomněl na vášnivé cyklistky, které chtějí aktivně sportovat, ale nechtějí omezovat svoje protějšky? Nezapomněl. Ale ještě nikdy v životě jsem se nesetkal s dívkou nebo ženou, která by jezdila na silničním kole a která by si chtěla nějakým způsobem ulevit, ulehčit. Silničářky jsou ty nejtvrdší cyklistky, co znám. Ani zdaleka nefňukají tolik jako někteří chlapi a perou se s každým kopcem, i když už třeba nemůžou. A nedovedu si představit, že by se smířily s tím, že si do kopečka budou tzv. vozit zadek. To by raději nejezdily se svým mužem vůbec.

Mimochodem, správný chlap vždycky přizpůsobí tempo ženě, domluví se s ní, že se např. na kopci počkají atd. A i tohle by mělo podle mě budovat ten hezký vztah mezi mužem a ženou na kole. 

Říká se, že pokrok nezastavíš. A já miluju vývoj a nové technologie. Ale přesto podle mě existují věci, které by se měly nechat, tak jak jsou, protože zkrátka fungují dobře. A dát motor do silničního kola jen kvůli trendu mi přijde trochu nesmyslné a taky trošku neuctivé ke všem, kteří silniční cyklistiku milují ve své čisté podobě.

A teď už zbývá jen čekat, až přijde doba, kdy se začne na elektrokolech jezdit i závodně. A kdy lidi nadobro zapomenou na to, že ta pravá podstata cyklistiky se ukrývá v nohou, ne v motoru.

Michal Červinka
Kola Číhal

Líbil se Vám náš článek? 

Staňte se našimi fanoušky na FacebookuInstagramu a přihlaste se níže k odběru našich newsletterů.

Tak Vám neunikne žádná naše novinka.