Porovnat (0)
Provozní tipy

Na jaký tlak foukat kolo


Mít správně nafoukané pneumatiky je na jízdním kole velmi důležité. Přesné nahuštění se může lehce lišit, existují ale obecná doporučení pro jednotlivé typy kol. Vždy je také důležité zkontrolovat na bočnici pláště hodnoty minimálního a maximálního tlaku a v tomto rozpětí se při foukání pohybovat.

Horská kola

Širší pláště nevyžadují tak vysoký tlak jako ostatní typy kol. Zpravidla je dobré foukat v rozmezí cca 2–3 bary / 30–40 psi. Pokud jezdíte spíše po asfaltu, volte spíše horní hranici. Pláště se budou lépe odvalovat a pojede se Vám lehčeji. Pokud jezdíte více v terénu a po přírodním povrchu, volte spíše tlaky kolem 2 barů. Kola budou lépe tlumit nerovnosti a budou mít také lepší trakci.

Turistická kola

Krosová a trekingová kola mají užší pláště, a proto vyžadují vyšší tlak. Doporučujeme foukat na cca 4 bary / 60 psi. Při podhuštění na úrovni např. 2 barů se Vám pojede výrazně hůře a kola budou také mnohem náchylnější na defekty.

Silniční kola

Silniční kola mají nejužší gumy a foukají se na vysoké tlaky kolem 8 barů / 120 psi (bezdušové galusky pak až kolem 12 barů / 175 psi). Opět je ale vždy nutné dodržovat tlaky předepsané výrobcem. Držte se ale spíše na horní hranici maximálního tlaku. Čím vyšší tlak, tím se zpravidla lépe jede a pláště také více odolávají defektům. Nutno ale podotknout, že studie ukazují, že i na silničních kolech může být spolu s širšími plášti i trošku nižší tlak zejména na českých rozbitých silnicích výhodnější - nejen pohodlnější, ale dokonce i rychlejší díky lepšímu kopírování nerovností a menšímu odskakování.

Městská kola

Městská kola mívají často širší pneumatiky, ale na rozdíl od horských kol se v nich vozí spíše vyšší tlaky podobné jako u kol turistických. Tj. opět kolem 4 barů / 60 psi. Na podhuštěných kolech se Vám pojede výrazně hůře. Nižší tlaky jsou ale vhodné na zimní období, kdy budete mít na sněhu lepší trakci.

Číhalovy tipy:

1) Není pravda, že podhuštěná pneumatika lépe odolává defektu – často je tomu právě naopak.

2) Kola je potřeba pravidelně dofoukávat na optimální tlak (obvykle např. jednou za pár týdnů). Stěny duše totiž nejsou dokonale nepropustné a vzduch jimi mikroskopicky uniká.

3) Udržovat tlak v pneumatikách je dobré i přes zimu, kdy na kole nejezdíte. Prázdné pneumatiky jsou náchylné ke zteření.

4) Pokud máte na kole ještě duše se starým typem velo ventilků, je dobré je při nejbližší příležitosti vyměnit za duše s autoventilky. Moderní pumpy si s klasickými ventilky příliš nerozumí.

5) Úzké galuskové ventilky snadno nafoukáte i autopumpou či kompresorem na benzince díky speciální redukci.

Kompletní nabídku našich dílenských i cestovních pump naleznete ZDE.