Porovnat (0)
Servisní rady

Jak často měnit řetěz a kazetu


Řetěz a kazeta je po pláštích nejčastěji měněným materiálem na kole. Při jízdě se řetěz postupně natahuje a zadní kolečka (pastorky) obrušují. Jak často ale oboje měnit?

Řetěz

Výdrž řetězu je velmi individuální. Odvíjí se od kvality řetězu, ujetých kilometrů, stylu jízdy, používaných převodů, povětrnostních podmínek a terénu, ve kterém jezdíte. Neexistuje proto přesný časový interval nebo kilometráž, po které by se řetěz měl měnit. Jeho životnost lze ale velmi přesně sledovat pomocí speciální měrky nebo posuvného měřítka.

Princip měřítek je jednoduchý – nesmí propadnout mezi články řetězu. Jakmile se tak stane, je nutné řetěz vyměnit.

My máme raději posuvku, protože přesně ukáže míru natažení řetězu. Používá se jednoduše tak, že si nastavíte míru 132 mm a vložíte konce mezi články řetězu a roztáhnete ke krajům článků. Jakmile dosáhnete míry 133 mm (spíše 132,9 mm), je nutné řetěz vyměnit.

Zde je naše nabídka řetězů


Kazeta či vícekolečko

U kazety či vícekolečka není postup tak jednoznačný. Zpravidla se odvozuje od počtu správně vyměněných řetězů (dva až tři) nebo optickým posouzením obroušení jednotlivých pastorků. Jednoduše řečeno, pastorek je po smrti, pokud jsou jeho zoubky vybroušené do ostrých špiček. Jednoznačným znakem pro výměnu je pak situace, kdy vyměníme pouze řetěz a ten nám i po úvodním zajetí stále na kazetě přeskakuje.

Často je špatných pouze pár pastorků, ale přesto se vyměňuje celá kazeta. Jednotlivé pastorky se totiž špatně shánějí a jejich cena je vysoká, takže se nevyplatí je měnit jednotlivě.

Zde je naše nabídka kazet a vícekoleček


Převodníky

Opotřebování převodníků poznáme nejlépe opticky podle obroušených špiček. Jejich životnost je ale na rozdíl od kazety mnohem vyšší, takže se nemění zdaleka tak často.

Zde je naše nabídka převodníků


Číhalovy tipy

1) Řetěz je možné používat i výrazně déle, než je popsáno výše. Jeho funkčnost a kvalita řazení už ale výrazně klesají. Rychleji také poškozuje kazetu.

2) Jednoznačným signálem pro výměnu řetězu a kazety je, když při šlapání začne přeskakovat a řazení je přitom seřízeno správně.

3) Pokud se začne zhoršovat řazení, často je problém spíše v seřízení nebo zaoxidované kabeláži.

4) Rozdíl v životnosti mezi průměrnými a superdrahými řetězy není tak velký. Rozdíl je převážně ve váze a kvalitě řazení.