Porovnat (0)
Rady před nákupem

Proč nekupovat kolo z bazaru


Koupit jízdní kolo v internetovém, ale i kamenném bazaru se mnoha lidem zdá jako skvělý nápad, jak ušetřit. V praxi to ale funguje velmi často zcela opačně. A to hlavně kvůli nesoudnosti českých prodejců, se kterou jde bohužel ruku v ruce naivita českých nakupujících. Pokud tento článek dočtete až do konce, věřím, že už Vám kolo z bazaru nepřijde jako tak výhodná koupě.

Problém č.1: Lžeme, až to bolí

Češi jsou mistři ve lhaní. Alespoň tedy na bazarech. Byly byste zděšení, kdybyste zjistili, jak často ohledně nabízených kol Češi lžou. Podle mého střízlivého odhadu to může být tak v 70-80 % nabídek. Reálně bude číslo ale možná ještě vyšší.

Suverénně nejčastěji se lže ohledně stáří kola. Pokud tedy stáří vůbec prodávající uvede. Druhá nejčastější lež bývá počet najetých kilometrů. Je zvláštní, že tyto dvě základní věci považujeme za to nejdůležitější u ojetých aut, ale u jízdních kol je často absolutně neřešíme. A jak pochopíte níže z bodu č.2, je to obrovský problém.

Kromě stáří a kilometrů se lže často o závadách, opotřebovaných dílech, nutných opravách, a obzvláště rádi mají Češi taky lhaní ohledně původní ceny. Kolo, které najdete ještě coby nové v běžných cykloprodejnách, můžete nezřídka najít ojeté na bazaru za ještě vyšší cenu.

Problém č.2: Totálně přestřelené ceny

Toto je dle mého asi největší problém českých bazarů. Češi jsou prostě totálně nesoudní a ceny, které chtějí za opotřebované zboží, jsou často až nestoudné. U cyklistického zboží je to naprosto děsivé. A to v drtivé většině nabídek.

Nejen, že Vám prodávající často lže, ale ještě chce za kolo (helmu, tretry, oblečení atd.), tak nehorázné peníze, že člověk, který se v cyklistice vyzná, si musí říct, že toto by koupil snad jenom blbec. Bohužel ale velmi často koupí. Člověk ale nemusí být blbec, stačí, když se v kolech prostě jen nevyzná nebo nemá čas zjišťovat, jak se věci mají. Právě takoví lidé ale v bazarech nakupují asi úplně nejvíce – s vidinou rychlé a levné koupě. Je to přeci bazar, tam to přeci logicky musí být levnější. Bohužel velmi často není. A když, tak pouze na oko, protože reálná hodnota je někde úplně jinde (o hodně níž).

V praxi se tak můžete setkat zcela běžně s nabídkami, které inzerují např. necelý rok staré, skoro nejeté kolo s původní cenou 15 000 Kč, nyní za 12 000 Kč. Může se to zdát jako dobrý obchod, ale rok staré kolo často ještě najdete v normálním obchodě ve výprodeji za velmi podobnou cenu. A k tomu máte plnou záruku, garanční prohlídku zdarma, často levnější servis, různé výhody, odbornou konzultaci při výběru kola atd. Například u nás také můžete dostat doplňky či oblečení ke kolu za lepší cenu, na čemž také můžete výrazně ušetřit.

Ještě větší problém je u dražších kol, kde se zdá cena často ještě lákavější. Kolo zlevněné z původních 30 000 Kč na 19 999 Kč, to zní perfektně. Co na tom, že je 5 let staré. Ehm – hodně. Jednak je zde velká pravděpodobnost nutnosti dalších investic a oprav hned po koupi (viz níže bod č.3), zadruhé to prostě ani náhodou není dobrá cena. Sleva 33 % na 5 let starém, ojetém kole prostě není dobrá. A může být v sebelepším stavu. Naopak taková cena je totálně přestřelená. Stačí si uvědomit, že nová kola v posezónním výprodeji se běžně prodávají se slevou kolem 15-20 %. A to jsou zcela nová kola, s plnou zárukou, s moderními díly, moderním designem a odpovídající současným trendům a vývoji v cyklistice. U 5 let starého kola by měla cena být minimálně o 50 % nižší oproti původní ceně!

Obzvláště přestřelené ceny pak najdete u kol, která se hlavně na kamenných bazarech poptávají možná úplně nejčastěji – u dětských kol. Za 4 roky starý, totálně omlácený střep po Vás chtějí např. jen o třetinu nižší cenu než za nové kolo.

Nekupujte předražené zajíce v pytli. Vyberte si z našich kol ZDE.

Kolo Vám doručíme ZDARMA, složené a seřízené.

Problém č.3: Skryté závady a nutné investice

Opět bod, který souvisí se lhaním. Protože většina kol v bazarech je mnohem starší, než je prezentováno, často se do nich musí záhy po nákupu investovat další peníze, protože zjistíte, že špatně přehazují, mají sjeté brzdové destičky, vytahaný řetěz, zteřelé pláště atd.

Je toho hodně, co může být špatně. A pokud se v kolech nevyznáte, nemusíte si těchto věcí vůbec všimnout a kolo se Vám může na první pohled nebo krátké svezení zdát v pořádku.

Kromě menších oprav může mít ale kolo také skryté závady, které se často neodhalí ani při zběžné prohlídce. Z odpružené vidlice může téct olej, ložiska nebo zadní kazetový ořech mohou být těsně před smrtí, rám může být naprasklý nebo svařovaný apod.

Zkrátka ani odborník často nedokáže během pár minut někde na parkovišti 100% zkontrolovat stav všech součástek. Natož pak laik.

Problém č.4: Špatný výběr velikosti/typu kola

Tento bod trošku souvisí s bodem č.1. V bazaru je obecně skoro zbytečné se na cokoli ptát. Protože bazarový prodej udělá z každého Čecha snadno a rychle ostříleného asijského trhovníka. Ať už se zeptáte ohledně kola na cokoli, vždycky je pro Vás naprosto perfektní (pokud se tedy nedočkáte pouze arogantního odseknutí ve stylu „Ber, nebo nech! Já nic řešit nebudu!“):

OTÁZKA: Je pro mě vhodná tato velikost rámu?
ODPOVĚĎ: Úplně v pohodě. Nevadí, že je rám velký 21“ a Vy měříte jen 165 cm – tak si dáte trošku níž sedlo a je to. Navíc na větším rámu se Vám lehčeji pojede.

OTÁZKA: Není problém koupit tak drahé kolo na 26“ kolech, která se dnes už používají spíše jen na dětských kolech, navíc když chci jezdit hlavně po asfaltových stezkách?
ODPOVĚĎ: V žádném případě! 26“ kola jsou nejlepší! Nějaká 29“ kola to je úplný nesmysl a jenom z Vás v obchodě chtějí vytáhnout peníze!

OTÁZKA: Chtěl bych jezdit hodně v terénu a možná i zkusit nějaké závody. Bude mi stačit takové kolo za 8 000 Kč?
ODPOVĚĎ: Samozřejmě! Nic lepšího nepotřebujete! Já na tom objel stovky závodů a sjel ty nejprudší kopce! Ehm, tedy ne jako na tomhle kole samozřejmě, ale kamarád má to stejné, co mi půjčoval. Tohle je samozřejmě kolo přítelkyně, která na něm za ty čtyři roky prakticky nevyjela a měla ho jen doma ve vytápěné garáži pro jistotu zabalené do fólie, aby se na něj neprášilo.

A tak dále. Na bazaru to zkrátka často vypadá spíše jako ve scénkách Zdeňka Izera z Telebazaru.

I když Vám prodávající nebude lhát, tak často kolům nemusí vůbec rozumět. Ve výsledku to pak vyjde prakticky na stejno. A Vy můžete opět skončit s kolem, které se pro Vás absolutně nehodí.

Problém č.5: Kradená kola

Posledním problémem bazarů jsou naopak příliš výhodné nabídky. Pokud je nějaké kolo až podezřele levné, může být s velkou pravděpodobností kradené. Jedná se zejména o dražší, novější kola. Podezřelé by mně bylo např. necelý rok staré kolo s původní cenou 50 000 Kč prodávané za 20 000 Kč. Pokud takové kolo koupíte a ukáže se, že kradené skutečně je, o kolo můžete lehce přijít a nikdo Vám peníze nevrátí. Naopak z toho můžete mít ještě oplétačky. V každém případě tedy při nákupu na bazaru vždy požadujte originální záruční list s razítkem prodejce a s poznačeným výrobním číslem rámu, které zkontrolujte přímo na kole (zpravilda bývá zespodu na šlapacím středu).

Příklady z praxe

Špatná koupě č.1 – Silniční kolo Kellys URC 6.93

Toto kolo je model 2009, tedy cca 8 let staré. Původní cena byla 47 990 Kč. Tedy skoro s jistotou lež ohledně najetých kilometrů a zánovního stavu a zcela jistě lež o původní ceně. Prodejní cena hodně vysoká na tak staré kolo. Inzerát je navíc bez uvedení velikosti rámu, výbavy, vyměněných dílů a hlavně bez reálné fotky, která by ukázala skutečný, aktuální stav kola. Tedy všechno špatně.


Špatná koupě č.2 – Horské kolo Scott Scale 20

Prestižní značka Scott na karbonovém rámu za 26 000 Kč. Věřím, že se to leckomu může zdát jako super nabídka. Opak je ale pravdou. Kolo je modelového roku 2008, takže přes 9 let staré. Původní cena byla cca 80 000 Kč, takže sleva docela výrazná. Ovšem kolo určitě nebude v tak skvělém stavu, jak tvrdí prodejce. Protože má především pokaženou vidlici, což je po rámu vždy ta nejzásadnější věc. Výměna Vás přijde v odpovídající úrovni na cca 8 000 - 10 000 Kč. K tomu si připočtěte pár tisíc, které možná spolkne nutná výměna brzd, a jste rázem skoro na 40 000 Kč. Přitom úplně nové kolo Scott Scale 735 2017 či Scale 935 2017 s karbonovým rámem, 27.5“ nebo 29“ koly a vidlicí Fox můžete koupit za 55 970 Kč (reálně o několik tisíc korun méně). Navíc bazarové kolo je na 26“ kolech, které se dnes už u dražších kol nepoužívají a jsou de facto přežitkem a např. pro závodní použití jsou velmi nevhodná (dnes už ale i pro rekreační). A to jsem ani nezmínil, že dost pochybuju o tom, že kolo bylo ježděno dívkou. Ve velikosti L je s takto vytaženou sedlovkou vhodné na výšku postavy kolem 180 cm. Sedlovka není prakticky vůbec odřená, takže je pravděpodobné, že sedlo skutečně takto vysoko vozeno bylo.


Šptaná koupě č.3 – Sedlo Fizik Arione CX

Problémy s inzeráty se netýkají pouze kol, ale i dalšího cyklistického zboží, jako jsou vidlice, sedla, kola, tretry, helmy atd. U tohoto příkladu se sešly prakticky všechny body z článku dohromady. Sedlo s velkou pravděpodobností není určitě rok staré a 100% nemá najeto pouze 580 km, ale násobně více. Takto proseděné sedlo (viz pomačkaný potah u toho šrafování) je minimálně po několika tisících km. K tomu se váže naprosto nesmyslná cena 2500 Kč. Totožné sedlo se dá nové koupit do 1500 Kč. Jeté v daleko lepším stavu pak do 800 Kč.

Michal Červinka

Pokud už nechcete předražené zajíce v pytli, vyberte si z našich kol ZDE.

Kolo Vám doručíme ZDARMA, složené a seřízené.

Chcete zůstat v obraze a mít zajímavé novinky z první ruky?

Staňte se našimi fanoušky na FacebookuInstagramu a přihlaste se níže k odběru našich newsletterů.