Porovnat (0)
Rady před nákupem

Jaké koupit silniční pláště


Zorientovat se v široké nabídce silničních plášťů není snadné. Existují ale základní pravidla, která se Vám pokusíme shrnout, aby pro Vás byl výběr co nejjednodušší.

Provedení

Silniční pneumatiky jsou dušové nebo bezdušové. Bezdušové galusky jsou lehounké a dají se foukat na výrazně vyšší tlaky. Jsou ale často dost drahé a vyžadují speciální ráfky.

Tzv. plášťovky jsou takovým kompromisem mezi klasickým dušovým pláštěm a galuskou. Jejich výhodou je, že je lze použít i do klasického ráfku.

Nejrozšířenějším typem ale zůstávají klasické pláště s duší uvnitř. Jsou oblíbené pro nižší cenu, snadnou montáž a opravu při defektu.

Šířka

U klasických silničních kol se používají zpravidla pneumatiky v rozpětí šířky od 22 mm do 25 mm. Nejběžnější je 23 mm (700x23C). Výhodou 23mm plášťů je široká nabídka modelů a barevných provedení. Stále populárnější se ale stávají 25mm verze (700x25C). Ty nabízí především výrazně větší pohodlí – lépe absorbují nerovnosti a vibrace. Z hlediska běžného jezdce nelze říct, že by užší pláště jely rychleji. Naopak testy ukazují, že širší pláště jsou často více aerodynamické.

Patka

Pláště mohou mít buď drátovou patku/okraj (drží pevný kulatý tvar), nebo kevlarovou patku (mají měkké boky a jsou skládací). Kevlarová patka bývá vždy o něco dražší a znamená především nižší hmotnost.

Vzorek

V základu existují pláště slickové s úplně hladkým běhounem nebo pláště se vzorkem. Slicky jsou ideální do sucha na hladký povrch. Mají skvělou přilnavost, bývají lehké a rychlé. Jejich životnost je ale o menší. Pláště se vzorkem bývají univerzální. Jsou ideální pro trénink či rekreaci. Některé jsou speciálně určené do mokra či podzimního/zimního počasí (drážky bývají více prořízlé pro lepší odvod vody a nečistot). Existují také pláště se speciální ochrannou vrstvou proti defektu.

Číhalovy tipy

1) Na často rozbité české silnice se skvěle hodí širší pláště 25C. Rozdíl v komfortu poznáte hned na první vyjížďce.

2) Poznat jemné rozdíly mezi plášti je pro normálního člověka těžké. V praxi tak pochopíte, že rozdíly mezi drahým a levným pláštěm často nejsou zdaleka tak propastné. Vlastní zkušenosti se také nevyrovná žádná recenze na světě. Byli jsme nadšení ze základních laciných plášťů a šokoval nás už i rozpáraný plášť s údajně dokonalou ochranou bočnice.

3) Jakmile Váš zadní plášť dosáhne zhruba poloviny své životnosti (začne být viditelně více sjetý oproti přednímu), prohoďte jej s předním. Podstatně tak zvýšíte životnost celé sady.

4) Čím vyšší tlak v pláštích máte, tím lépe zpravidla odolávají průrazu.

A teď už si jen vyberte z naší nabídky silničních plášťů.

A zde jsou bezdušové galusky a plášťovky.